2-2-egzama-tedavisi

Egzama, pek çok farklı nedenlerle ortaya çıkan ve deride kızarıklık, şişme, kaşıntı gibi belirtilerle görülen ve daha çok psikolojik nedenlerden ortaya çıkan önemli bir deri hastalığıdır. Egzemanın belirtileri vücudun herhangi bir yerinde görülebilir. Egzema farklı evrelerde görülebilir. Erken dönemde ciltte sulantılı, küçük su kabarcıkları şeklinde ortaya çıkabilir. Zamanla sulantılı yaralar kurumaya başlar. Geç dönemde ise ciltte çatlamalar ya da kabuklanmalar şeklini alır. Egzemanın her döneminde hastalığa kaşıntı eşlik etmektedir.

Egzema her türlü kızartılı, su dolu kabarcıklar, sulantı, kahverengi, kalınlaşmış deri döküntülerini tanımlamak için kullanılan bir terimdir. Örnek olarak dermatit, alerjik kontakt dermatit, seboreik dermatit, atopik dermatit, numuler dermatit verilebilir.

Egzama rahatsız edici ve çirkin görünüşlü bir deri hastalığıdır ama tehlikeli değildir, basit bir tedaviyle kontrol altına alınabilir. Egzamanın toplumdaki yaygınlığı oldukça yüksektir ve pek çok alt türü bulunur. Tıpta dermatit olarak isimlendirilen hastalık çocuklarda yaygın görülen bir cilt hastalığıdır. Dermatoloji kliniklerine başvuran hastaların %10 ila20’si bu hastalıktan muzdariptir. Her on iki kişiden birinin, yaşamının herhangi bir döneminde egzama geçirdiği saptanmıştır. Egzama kaşıntı yapmasının ve rahatsızlık vermesinin yanı sıra, el kol ve yüz gibi açıkta kalan bölgelerde oluştuğundan çirkin bir görünüme de neden olur.

Egzema Neden Oluşur?
Egzama genellikle alerji nedeniyle oluşur ama duygusal sıkıntı da egzamaya yol açabilmektedir. Bazen de egzama görünür hiçbir neden yokken çıkmaktadır. En sık görülen egzama tipi, alerjik kökenlidir. Tıp dilindeki adı "atopik dermatit" olan bu hastalık çoğunlukla astımlılarda ve saman nezlelilerde görülür.

Egzemanın en önemli nedenlerinden birisi de çevresel faktörlerdir. Cildin temas ettiği maddelere bağlı egzema ortaya çıkabilir. Kimyasal maddeler, boya maddeleri, kozmetik ürünler, temizlik ürünleri egzemaya neden olabilir. Egzema genetik faktörlere bağlı da gelişebilir. Stres ve bazı psikolojik hastalıklar da egzemalara yol açabilir.

Egzama bulaşıcı mıdır?
Egzama bulaşıcı bir hastalık değildir daha çok elerjik bir reaksiyondur fakat çeşitli sebeplerle vücudun farklı bölgelerine hızla yayılabilir veya iyileşmiş hastalık yeniden tekrarlayabilir.

Egzema Tedavisi Nasıl Yapılır?
Atopik egzema tedavisi iki aşamalı olmalıdır. İlk aşamada aktif olan egzemaların tedavisidir. Bu aşamada egzemanın görüntüsüne, şiddetine ve yaygınlığına bağlı olarak tedavi edilmelidir. Kaşıntı için gerekli ilaçlar verilmelidir. Tedavinin ikinci aşaması ise koruyucu tedavi olmalıdır. Atopik egzemalı çocukların cildi kurudur. Cildi nemlendiren ve koruyucu tabaka oluşturan özel bariyer losyon ve kremler kullanılmalıdır. Banyo suyu ılık olmalı, özel nemlendiricili temizleyicilerle yıkanmalıdır. Banyo sırasında sert lifleme veya keseleme önerilmez. Saptanan alerjik etkene yönelik koruyucu önlemler alınmalıdır. Alerjisi olan çocukların odalarında perde, tül ve halı bulunmamalıdır. Herhangi bir toz tutacak eşya olmamalıdır. Ev sık temizlenmelidir. Yattığı yatak yün yatak veya yorgan olmamalıdır. Çocuklar kış aylarında yün kıyafetleri direkt olarak cildine temas edecek şekilde giymemelidir.